Správa bytov sa týka množstva záležitostí a jednou z nich je aj prevádzka výťahu, ktorý sa podľa legislatívy považuje za spoločné zariadenie domu. Povinnosťou vlastníkov bytov je zabezpečiť pravidelný servis výťahu a bezpečnosť pri jeho využívaní.
Majitelia bytov si častokrát neuvedomujú, resp. nemajú informáciu o tom, že ak im príslušný odborník písomne odporučí vykonať opravu alebo výmenu výťahu, je potrebné tieto poruchy aj skutočne opraviť. Písomným oznámením sa prenáša zodpovednosť za zariadenie na vlastníkov bytov a v prípade úrazu nesú plnú zodpovednosť práve majitelia bytov. Iba pravidelná kontrola, preventívna údržba a odstraňovanie nedostatkov môže zaistiť plynulú prevádzku výťahov. Servisné jednotky by sa v prvom rade mali zamerať na odstránenie životu nebezpečných rizík, následne menej nebezpečných a až na koniec na opravy estetického charakteru.
Kedy vykonať obnovu výťahov?
V praxi je bežné, že väčšina výťahov v bytových jednotkách na Slovensku sú v prevádzke už 30 rokov a aj viac, čo z hľadiska legislatívy znamená, že prekračujú svoju životnosť dokonca až dvojnásobne. Keďže majú zastaralú konštrukciu, v mnohých prípadoch sa už nedajú zohnať náhradné diely a oprava predstavuje len dočasné núdzové riešenie. To je aj dôvod, prečo častokrát dochádza k opakovanej poruchovosti zariadenia. Vlastníci bytov sa tak denne vystavujú riziku tým, že využívajú takto technicky zastaraný výťah.